ABC Dobrej Wspólnoty

ABC Dobrej Wspólnoty

DZIAŁAMY NA PODSTAWIE AKTÓW PRAWNYCH
Wszelkie działanie zawsze powinno być zgodne z prawem, w oparciu o obowiązujące ustawy i uchwały. Najważniejsze z nich zamieściliśmy poniżej.

  1. Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. 1994 nr 85,  poz. 388);
  2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. 1997 nr 115 poz.741);
  3. Uchwała Nr VI/83/15 Rady Miasta Szczecin z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik;
  4. Uchwała Nr XII/440/19 Rady Miasta Szczecin z dnia 26 listopada 2019 r. zmieniającą uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za pojemnik

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Na podstawie naszego wieloletniego doświadczenia w zarządzaniu nieruchomościami, możemy wskazać najczęściej zadawane pytanie. Poniżej kilka z nich.

  1. Klimatyzatory w lokalach mieszkalnych – czy konieczna jest uchwała?
  2. Zabudowa ogródków przydomowych – czy tylko za zgodą Zarządcy?
  3. Czy wolno grillować w ogródkach przydomowych?
  4. Opłata za śmieci we wspólnocie – najkorzystniejszy wariant; kontrowersje i podzielone zdania mieszkańców;
  5. Energia elektryczna – czy można rozliczać poszczególne klatki schodowe odrębnie?
  6. Lokal garażowy – część wspólna czy odrębny lokal – wpływ na opłaty;
  7. Montaż markiz na oknach zewnętrznych – czy jest dozwolony?
  8. Trampoliny na ogródkach przydomowych – czy są zgodne z Regulaminem Wspólnoty?
  9. Monitoring czy system kontroli dostępu – co wybrać?

USTERKI – LOKAL MIESZKALNY A CZĘŚĆ WSPÓLNA

W każdym lokalu lub nieruchomości, prędzej czy później ujawnią się jakieś usterki. Na ich wypadek zawsze warto być przygotowanym i wiedzieć, jak właściwie postąpić.

  1. W okresie gwarancji – wszystkie usterki w lokalu mieszkalnym zgłaszamy pisemnie do Dewelopera;
  2. Usterki w częściach wspólnych – zgłaszamy do dewelopera oraz do Zarządcy.

JAK WYBRAĆ ZARZĄDCĘ? NA CO WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?

Wybór zarządcy nieruchomości to, wbrew pozorom, nie do końca prosty temat. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji. Zapoznaj się z naszymi krótkimi poradami.

  1. Przede wszystkim sprawdźmy doświadczenie firmy – czy zarządza podobnymi obiektami, czy specjalizuje się w zarządzaniu dużymi lub tylko małymi nieruchomościami. Jeśli nasz budynek to kamienica wymagająca remontu, warto ustalić, czy zarządca ma wystarczającą wiedzę i doświadczenie, aby sprawnie taki remont przeprowadzić. Zwróćmy też uwagę na to, czy zatrudnia inżynierów budownictwa.
  2. Równie istotną kwestią jest dostępność zarządcy. Sprawdźmy, czy zapewnia całodobową opiekę w przypadku niespodziewanych awarii w budynku lub mieszkaniu, a także czy do biura można zadzwonić lub przyjść codziennie, czy też są jedynie wyznaczone dni przyjmowania interesantów.
  3. W większości wspólnot mieszkańcy chcą korzystać ze zdalnych kanałów kontaktu, dlatego ważny jest kontakt elektroniczny. Możliwość elektronicznego głosowania, śledzenie salda płatności online oraz korespondencja mailowa – to tylko niektóre z atutów takiej formy kontaktu.
  4. Transparentność to podstawa działania każdego zarządcy nieruchomości. Powinniśmy mieć zapewniony wgląd w dokumenty wspólnoty, a także udostępniane online, m.in. treści ogłoszeń, uchwał czy regulaminów.
  5. Współpraca z zarządcą to zazwyczaj inwestycja na lata, dlatego atmosfera i efektywność pracy z zespołem zarządcy (zwłaszcza w przypadku wspólnot, które posiadają Zarząd osobowy) to bardzo ważny punkt. Już na początku, spróbujmy dowiedzieć się, kto będzie osobą decyzyjną w sprawach naszej wspólnoty i z kim będziemy na co dzień korespondować. Sprawdźmy, czy uda nam się zbudować dobrą relację.
  6. Kompetencje to podstawa każdej branży, także zarządzania nieruchomościami. Sprawdźmy, czy zarządca posiada licencję (mimo że nie są obecnie obowiązkowe, będzie to dobry sygnał), czy zatrudnia osoby o wysokich kompetencjach w zakresie spraw technicznych, księgowych i administracyjnych. Ważnym będzie także, czy firma, w ramach własnych kosztów, konsultuje uchwały i ważne dla wspólnoty kwestie z prawnikiem.
  7. Dobry zarządca zawsze będzie mieć plan dla wspólnoty. Warto wiedzieć, czy w perspektywie kilku lat można będzie przeprowadzić inwestycje. Doświadczeni zarządcy, po przeanalizowaniu aktualnego stanu technicznego i finansowego wspólnoty, zawsze ocenią możliwości wspólnoty.

 

 

 

 

Zobacz również