Czym są koszty nieruchomości wspólnej?
Sprawdź co zawarte jest w „czynszu” do wspólnoty:
Koszty nieruchomości wspólnej, koszty zarządu nieruchomością wspólną – to wszystkie koszty, które wynikają z konieczności utrzymania wspólnych części nieruchomości, tj. tych części, które służą mieszkańcom więcej niż jednego lokalu.
Rozliczenie kosztów następuje po zakończeniu roku kalendarzowego i polega na podsumowaniu kosztów poniesionych przez wspólnotę na bieżące utrzymanie nieruchomości w danym roku oraz porównaniu ich z przychodami: m.in. wniesioną zaliczką na koszty nieruchomości wspólne. W przypadku nadwyżki kosztów konieczna jest dopłata, a w przypadku nadwyżki zaliczek właścicielom przysługuje zwrot zgodnie z posiadanymi udziałami.
Za Ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. 1994 nr 85 poz. 388):
"Art. 14. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
- wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
- opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części
- dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
- ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
- wydatki na utrzymanie porządku i czystości;
- wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy."
Z naszego doświadczenia wynika, że większość kosztów wspólnot można podzielić na poniższe kategorie:
- energia elektryczna części wspólnych,
- utrzymanie czystości części wspólnych,
- utrzymanie zieleni,
- konserwacja bieżąca,
- konserwacja wind (konserwacja miesięczna, przeglądy, pomiary elektryczne, naprawy),
- koszty przeglądów obowiązkowych,
- wynagrodzenie zarządu/zarządcy,
- ubezpieczenie budynku,
- opłaty za ochronę i monitoring,
- opłaty pocztowe,
- koszty wywozu śmieci,
- opłaty za wodę wspólną,
- utrzymanie dróg/chodników w czasie zimy,
- usługi prawne, notarialne, koszty sądowe, opłaty skarbowe,
- pozostałe koszty operacyjne i koszty finansowe,
- obowiązkowe obciążenia na podatek dochodowy CIT,
- pozostałe koszty.
Ze wszystkich poniesionych kosztów w ciągu roku Zarządzanie Nieruchomościami DANFAL przedstawia sprawozdanie mieszkańcom wspólnoty podczas zebrania rocznego. Każdy właściciel ma prawo głosu w sprawie akceptacji sprawozdania lub jej braku.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – napisz do nas tutaj.