Wspólnota w wielkim skrócie
Gdy kupujemy mieszkanie mamy przed sobą dużo formalności, ale i też wiele emocji. Dla wielu osób jest to pierwsze pierwsze spotkanie z „udziałem w częściach wspólnych”, nieodłącznie związanych z zakupionym mieszkaniem. Odpowiadając na pytania mieszkańców poniżej krótko opisaliśmy czym jest wspólnota i jak funkcjonuje.
Warto zaznaczyć, że do wspólnoty nie trzeba się zapisywać – powstaje ona na mocy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. 1994 nr 85 poz. 388). Zgodnie z Art. 6. Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Wspólnota jest więc grupą ludzi – właścicieli danego budynku wielorodzinnego, naszych sąsiadów. Wspólnotą nie jest budynek. W momencie zakupu mieszkania automatycznie stajemy się członkiem wspólnoty. Należy wtedy zgłosić się do zarządcy lub administratora wspólnoty i poinformować o zmianie właściciela lokalu.
Wspólnota może być zarządzana przez Zarząd składający się z właścicieli lokali we wspólnocie lub Zarządcę – tj. osobę lub firmę, której powierzamy zarządzanie naszym budynkiem. Tendencją, którą obserwujemy jest częstsze wybieranie Zarządów właścicielskich wśród wspólnot mniejszych, w których sąsiedzi się znają, podczas gdy zarządzanie powierzone częściej spotkamy w przypadku dużych budynków mieszkaniowych, w których to opiece specjalizuje się nasza firma.
Właściciele we wspólnocie ponoszą koszty utrzymania części wspólnych budynku i działki. Część wspólną możemy w prosty sposób określić jako każdą część nieruchomości, która służy więcej niż jednemu właścicielowi np.: dach, fundamenty, elewacja, klatki schodowe, korytarze, instalacje budynkowe, tereny zielone, chodniki itp. Koszty te rozliczane są we wspólnotach corocznie, za rok poprzedni w pierwszym kwartale nowego roku. Na poczet kosztów zarządca szacuje na początku roku zaliczkę miesięczną, zależną od naszego udziału w częściach wspólnych czyli po prostu od powierzchni mieszkania. Rozliczenie roku polega na podliczeniu kosztów i zaliczek. Jeśli koszty przewyższają poniesione zaliczki konieczna jest dopłata, a jeśli to zaliczka przewyższyła koszty właścicielom należy się zwrot. Zarządca jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z rozliczenia roku, które prezentuje się członkom wspólnoty na zebraniu sprawozdawczym w pierwszym kwartale każdego roku.
Oprócz tego wspólnota może ustalić inne opłaty w zależności od indywidualnych uwarunkowań i potrzeb nieruchomości. Najczęściej spotkamy się z funduszem remontowym, zaliczką na wodę lub inne media, składką na wymianę wodomierzy/urządzeń pomiarowych, opłatą za wywóz śmieci. Takie ustalenia i ich wysokość wspólnota podejmuje poprzez głosowane uchwały. Zarządca nie wprowadza sam zmian w zaliczkach bez akceptacji ze strony wspólnoty – w trybie uchwał.
To nie Zarządca a właśnie wspólnota jest właścicielem kont bankowych, na które właściciele płacą zaliczki. Dlatego niezbędna w pracy ze wspólnotami jest skrupulatność i transparentność zarządcy. Każdy właściciel ma prawo wglądu w dokumenty wspólnoty. Każdy z właścicieli ma prawo do kontroli działalności zarządu.
Nowoczesna wspólnota odpowiada na potrzeby coraz bardziej świadomych technologicznie mieszkańców. Oprócz tradycyjnych form kontaktu (osobiście, listownie albo telefonicznie) umożliwiamy m.in: głosowanie zdalne, zdalne zgłaszanie zauważonych usterek, zapłatę przez e-kartotekę, spotykania zdalne, zgłaszanie sprzedaży zdalnie itp.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej – napisz do nas tutaj.
Na zdjęciu Osiedle Magnolia Park w Szczecinie.